Indie game ontwikkelaar logo indie game club

Een exclusief interview met een Indie game ontwikkelaar

Hoewel je op ons blog veel nieuws over de grote kaskrakers als Uncharted en The Division kunt lezen, zijn wij ook zeer geïnteresseerd in de wereld van de Indie games en kleinere studios. Deze zogehete Indie games zijn te downloaden op telefoons, PC’s en Macs, en ook met steeds meer toename op je Playstation of Xbox.

Ik vind Indie games echt prachtig. De frisse, creatieve manier waarop het verhaal wordt verteld weet me keer op keer weer te boeien.

Ik heb Alex geïnterviewd. Alex heeft zijn eigen Indie studio, Wall West, en is oprichter van The Indie Game Club. Alex is een game ontwikkelaar met een plan. Hij wilt met zijn Indie Game Club eenheid vormen tussen de vele Indie Game ontwikkelaars. Lees gauw verder om alles over hem en zijn Club te weten te komen.

 Indie game ontwikkelaar logo indie game club

Wanneer is de Indie Game Club tot stand gebracht?

 The Indie Game Club heb ik in het begin van 2016 opgericht.

Wat was jouw motivatie tot het oprichten van deze club?

Mijn grootste drive was het samenbrengen van verschillende Indie game ontwikkelaars, om zo te samen een eenheid te vormen. De meeste Indie game ontwikkelaars zijn druk bezig met hun eigen projectjes. Begrijp ik volkomen, maar ik zou ook graag onze krachten bundelen, zodat we met elkaars hulp nog betere games kunnen produceren.

 

The Indie Game Club staat voor eenheid. Eenheid tussen verschillende Indie game ontwikkelaars. Ontwikkelaars met een passie voor hun vak, die het allerliefst leuke video games maken voor hun fans en daarbij ook de andere Indie game ontwikkelaars steunen.

Volgens jou is het dus zeer belangrijk dat Indie ontwikkelaars samen werken om een goed product neer te zetten. Kun je je hier nader over uitspreken?

Indie game ontwikkelaar

Ja. Samenwerking komt in meerdere maten voor. Je kunt je krachten bundelen tijdens het werken aan een nieuw project, feedback op elkaars concepten geven of advies uitwisselen over de nieuwste technologieën binnen de wereld van Game ontwikkelaars.

Kun je mij uitleggen hoe Indie ontwikkelaars, duidelijk kleiner dan de studios als EA, toch de interesse van zoveel gamers weten te wekken?

Wij, als Indie game ontwikkelaars, hebben een gedreven passie voor ons werk. Wij streven ernaar om games zo goed mogelijk te maken. Dit spreekt veel gamers aan, denk ik.

De AAA studios (als EA) richten hun games op het grotere publiek. Het produceren van het eind product heeft jaren geduurd, en daarbij word met een ontelbaar aantal factoren rekening gehouden.

Wij als Indie game ontwikkelaars hebben veel meer vrijheid en ruimte, om te doen en laten wat wij willen. Wij hoeven geen overeenkomsten te sluiten om onze fans tevreden te stellen.

Begrijp me niet verkeerd! Ik heb geen slecht woord te zeggen over dergelijke studios. Ook ik houd van de meeste FPS games, net zoals alle andere gamers. Maar tijdens het spelen van een Indie game ervaar je toch iets persoonlijkers, iets unieks.

Aan welke games heb je in het verleden zoal gewerkt? 

lndie game ontwikkelaar wall west

Ik breng games uit onder mijn eigen bedrijf, Wall West. Dit bedrijf heb ik in 2015 opgestart. We hebben afgelopen jaar een aantal kleinere, ‘casual’ games uitgebracht, als een soort opwarmertje voor de grotere titels. Onze nieuwste game is genaamd Glow Four. Een erg leuke Indie waarbij een beetje concentratie en het gebruik van je gezonde verstand wel benodigd zijn. 🙂

kun je ons vertellen aan welke projecten je momenteel werkt?

Momenteel werk ik aan Ghost Dash: Scared Of The Dark. Wij zijn van plan de game uit te brengen in de lente van 2016. Hij verschijnt exclusief voor de iOS, en zal bij launch volkomen gratis te downloaden zijn. De game volgt het verhaal van ene George, een bange geest.

In tegenstelling tot andere geesten, is George doodsbang in het donker! George moet onder begeleiding van een mysterieus wezen 10 lastige uitdagingen voltooien, om eens en voor altijd af te rekenen met zijn angst voor het donker.

Voltooi de uitdagingen door de prachtige, indrukwekkende levels te spelen, verzamel doodshoofden en power-ups, en ontdek de ware George!

 

Meer weten over Ghost Dash? Check dan even onderstaande link.

http://www.learn-to-code-london.co.uk/apps/ghost-dash/

waarvoor produceer jij je games? Zijn ze alleen te spelen op mobiele telefoons, of maak je ook titels voor de Xbox / Playstation?

Momenteel produceer ik alleen games die beschikbaar zijn in de iOS store. Ik realiseer me dat mensen zonder iOS dit jammer kunnen vinden, maar zijnde een een- mans game studio die games produceert voor één platform, geeft mij de mogelijkheid om meerdere games sneller uit te brengen. Ik heb altijd gezegd, mocht een game populair genoeg worden, dan kan ik deze porten tot andere platforms.

Je hebt duidelijke interesse in het coachen van de nieuwe generatie game ontwikkelaars. Kun je een aantal vereisten noemen, die je als beginnende ontwikkelaar moet leren om een goede game ontwikkelaar te worden?

Maar al te graag. Naast het maken van games ben ik ook mentor van een aantal nieuwe coders via mijn Code Academie, die ik in Londen heb opgericht. Ik adviseer iedereen die games of andere software wilt gaan produceren, om ten eerste de basis theorie van programmeren onder de knie te krijgen.

 

Ik denk dat Java goede software is om mee te starten. Java bied een eenvoudige manier van programmeren, waarbij oog voor design erg belangrijk is.

 

Zijn er Engelse universiteiten/ instituten / websites die je graag zou adviseren aan beginnende game ontwikkelaars?

Er zijn meerdere goede universiteiten in Engeland.

Mijn advies is voor beginnende ontwikkelaars, is om te beginnen met simpele programma’s – zoals Software Engineering – om genoeg keuzes voor je toekomst open te houden.

 

De industrie van game ontwikkelaars is een zeer competitieve, en je hebt geen zekerheid op succes! Alhoewel je met goede bronnen en informatie al een heel eind komt.

Conclusie

 

The Indie Club is kortgeleden opgericht, maar het idee van eenheid in de industrie van de Indie game ontwikkelaars leidt tot een echte innovatie binnen de game wereld.

 

Ik ben blij dit interview te hebben mogen doen. Het doet mij goed om te zien dat game developers het beste van het beste willen neerzetten voor hun fans, en dat word zeker, door ons als gamers, zeer op prijs gesteld.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.